U předchozích článků, zejména u Jak fotit víceřadé
panoramatické fotografie jsem sliboval, že další článek bude zaměřen
právě na skládání a úpravu víceřadých panoramatických fotografií.
Takže tímto slib plním a zde je onen článek, resp. kvůli rozsahu zatím
jeho první část.
V samotném úvodu bych rád podotkl, že popisované postupy nejsou
jediné správné a možné. Je to pouze popis metod, které se osvědčily
mně, a zajisté existuje celá řada dalších postupů, jak dosáhnout
stejného cíle. Také není v tomto článku prostor pro zcela detailní
rozebírání každého jednotlivého kroku. Tomu se podrobněji věnujeme
s Karlem Horáčkem (www.karelhoracek.cz) na workshopech,
které společně pořádáme.
Pojďme tedy navázat tam, kde jsme v minulém článku skončili.
Úspěšně jsme nafotili podkladové fotografie pro naše velkoformátové
snímky a teď jak s nimi naložit. V první řadě si řekněme, jaký budeme
potřebovat software. Já osobně používám Adobe Photoshop a
program PTGui – tato kombinace se mi ideálně osvědčila.
Můžeme použít samozřejmě i jiné softwary, nicméně bychom měli volit
ty, které umí pracovat s vrstvami!
Krok číslo 1 – úprava v Adobe Camera Raw (ACR)
Vzhledem k předchozím článkům automaticky počítám s tím, že jsme
jakožto krajináři odvrhli focení do jpegů a do počítače jsme stáhli
soubory ve formátu raw. Ty nejprve zpracujeme v ACR, což je
modul integrovaný do Adobe Photoshopu (PS) a jeden z nejlepších nástrojů
pro práci s raw soubory. Jako modelový příklad si zvolíme následující
fotografii:
Jedná se o panorama složené ze 24 fotografií; 8 plošně ve
dvou řadách + 3* expoziční bracketing. V prvním kroku otevřeme
všech 24 podkladových snímků v ACR a věnujeme se úpravám jednotlivých
expozičních řad. Osobně nejsem zastáncem velkých úprav fotografií
v ACR, přestože ACR disponuje širokou škálou nástrojů. Mým cílem je
podávat fotografie věrné okamžiku, který jsem snímal.
Proto není třeba trávit s fotografiemi v ACR dlouhé chvíle. Přesto je
několik úprav v ACR nenahraditelných.
Na začátku práce v ACR míříme do záložky Korekce
objektivu, kde v políčku Barva zaškrtneme „Odstranit
chromatickou aberaci“. Tento krok děláme vždy! Několikrát se mi
v začátcích stalo, že jsem až po složení fotografie při posledních
úpravách objevil ve fotografii chromatickou aberaci, kterou nebylo snadné
odstranit. ACR si s aberací dokáže poradit naprosto bravurně. Navíc
můžeme v ACR načíst i předdefinovaný profil objektivu, se kterým jsme
fotili. Tato volba si umí s chromatickou aberací poradit někdy dokonce
ještě efektivněji.
Další naše cesta povede do záložky Základní, kde
budeme v první řadě upravovat vyvážení bílé. Možná
jste postřehli, že jsem v žádném z předchozích článků neřešil
vyvážení bílé. Je to z toho důvodu, že v ACR si můžeme vyvážit
bílou přesně tak, jak nám vyhovuje a nemusíme s tím v terénu ztrácet
čas. Jednoduchým posunem táhla Teplota doleva či doprava
přidáváme fotografii teplejší či studenější nádech. Každý z nás
inklinuje k jinému barevnému podání fotografií, přesto bysme měli
pamatovat na to, aby upravená fotografie co nejvíce odpovídala realitě a
zejména aby korespondoval upravený snímek s logikou přírodních dějů.
Tím mám na mysli, abychom např. fotografii se sluncem vysoko na obloze
nezkoušeli vnutit studené předvýchodové barvy krajiny, které v reálu
panovaly před několika hodinami. On to program za nás zvládne, ale každý
divák snadno dokáže rozpoznat, že na fotografii „něco nesedí“ :) Dále
máme k dispozici v záložce Základní několik táhel, se kterými můžeme
snímky doladit. Jak už jsem uvedl, méně je někdy více. Zejména
se vyhněme výraznému zesvětlování stínů (táhlo
Stíny). Proč? Tím bychom totiž popírali celý princip expozičního
bracketingu. Vytahování kresby ze stínů (tedy zesvětlování
stínů) vede k výraznému snižování technické kvality a degradaci
výsledné fotografie. Prokreslené stíny máme v přeexponované
řadě snímků, proto je nepotřebujeme „zachraňovat“ z
„neutrálních“ či podexponovaných řad!
Ještě bych se zastavil u táhla Zřetelnost (Clarity).
Posun táhla doprava zvyšuje kontrast středních tónů a dodává fotografii
výraznější vzhled. Požívání tohoto nástroje je mezi krajináři
poměrně oblíbené, ale doporučoval bych s ním zacházet opatrně. O to
víc, pokud nevlastníte poslední verze ACR (7.0 a dál), neboť zejména
v předchozích programových řadách způsobovalo použití Zřetelnosti
výrazné aury!
Jakmile máme jednu fotografii z bracketingové řady upravenou, musíme ji
synchronizovat i s ostatními fotografiemi v téže
bracketingové řadě. Tedy např. upravíme vybranou fotografii z
„neutrální“ expoziční řady a s ní synchronizujeme i ostatní
„neutrální“ expozice. Obdobným způsobem si vybereme fotografii
z podexponované řady, upravíme a zesynchronizujeme s ní ostatní
podexponované fotografie a to samé u přeexponovaných snímků. Z logiky
vyplývá, že mezi jednotlivými bracketingovými řadami bychom neměli mít
v některých parametrech výrazné odchylky (zejména u vyvážení bílé,
odstínu, zřetelnost…). Také bychom měli mít na paměti, že
v některých případech jsou 3 bracketingové řady málo, zejména při
fotografování expozičně velmi náročných kompozic se sluncem v záběru a
množstvím stinných partií. Pokud jsme tedy pořídili například
5 bracketingových řad, postupujeme samozřejmě stejným způsobem, tedy
vybereme jednu klíčovou fotografii v dané řadě, upravíme ji a její
nastavení „vnutíme“ i ostatním fotografiím téže expozice.
Měli bychom mít na paměti, že je třeba se za každou cenu
vyvarovat jednotlivých lokálních úprav fotografií. ACR či
jiné programy pro práci s RAW soubory sice umožňují lokální úpravy
snímků, ovšem tímto postupem bychom si zadělali na fatální problémy.
Proto pracujme s úpravami pouze celkovými v rámci jednotlivých
řad a nikoliv s lokálními úpravami v případě jednotlivých
fotografií.
Nakonec označíme všechny fotografie a uložíme jako soubory
s příponou tif (pokud se někdo setkal s příponou
„tif“ i „tiff“ a hledá v nich rozdíl, pak nemusí, neboť v nich
žádný rozdíl není – v obou případech jde o zkratku z Tagged Image
File Format).
Na tomto místě udělám odbočku k barevným
profilům. Totiž již v ACR máme úplně dole na obrazovce možnost
kliknout na Volby pracovního postupu (modrý aktivní text) a nastavit si mimo
jiné Prostor a Hloubku. Na internetu najdeme
mnoho diskuzí na téma, jaký je nejlepší pracovní prostor. Zejména se
vedou nekonečné diskuze mezi volbou sRGB a Adobe
RGB. Prakticky vše funguje v sRGB, a proto pokud si nikde nic
aktivně nepřenastavujeme, i my fungujeme v sRGB. Já osobně však
používám Adobe RGB jak v nastavení samotného fotoaparátu, tak při práci
s fotografiemi. Do sRGB převádím snímky až jako poslední krok zmenšení
a prezentace na webu. Výhodou Adobe RGB je jeho širší gamut
(dosažitelná oblast barevného prostoru). Netvrdím však, že musíme nutně
používat buď Adobe RGB či naopak sRGB. Pokud se však chceme věnovat
krajinářské fotografii opravdu vážně a počítáme i s mnohými tisky
fotografií, potom bysme měli pracovat v Adobe RGB. Lze totiž přepokládat,
že v tomto případě budeme mít monitor zváladjící nativně zobrazit
ARGB, díky čemuž benefity Adobe RGB oceníme. U nastavení hloubky však
není co rozhodovat a jednoznačně pracujeme
s 16bity!
Krok číslo 2 – úprava v PTGui
Díky předchozímu postupu máme upraveny a sladěny všechny podkladové
fotografie, tedy všech 24 fotografií ve dvou řadách při trojnásobném
expozičním bracketingu. Jak s těmito fotografiemi naložit dále? Já volím
ten postup, že otevřu program PTGui a příkazem
„Load Images“ do něho nahraji všech 24 fotografií, tedy
i expozičně rozdílné řady.
Jako další tlačítko použiji „Align Images“, které
za nás sestaví panorama z podkladových snímků. Pokud máme dostatek
styčných bodů (viz pasáž o překryvech v předchozím
článku), dokáže za nás PTGui panorama bez větších problémů
sesadit, a to ve všech expozičních variantách. Pokud nemáme dostatek
styčných bodů např. vlivem snímání letících mraků bez nějaké pevné
struktury, vyzve nás PTGui k tomu, abychom body nadefinovali
ručně a zároveň nám prostřednictvím aktivních linků
vypíše, mezi kterými fotografiemi či jejich skupinami nejsou žádné
styčné body zaznamenány.
Jakmile máme tedy panorama sesazené, je vhodné přejít do
Panorama Editoru (PTGui otevírá editor v novém okně), kde
můžeme panorama dále upravovat. Nemusíme být vyděšeni, když je sesazené
panorama v editoru expozičně víc než „podivné“. Jedná se totiž pouze
o zobrazení poslední bracketingové řady. Editor je třeba brát primárně
jako prostředek k práci s panoramatem ve smyslu zejména korekce
perspektivy, projekce, náklonů a ořezů a nikoliv z hlediska expozičního.
Nejefektivnějším nástrojem je „Projection“, který nám
přeskládává panorama podle zvolené perspektivy. U každého panoramatu je
vhodné vyzkoušet, která perspektiva nám bude nejvíce vyhovovat, resp.
která nejvíce odpovídá realitě či naopak našemu kreativnímu záměru
(např. kruhová projekce Circular sice určitě realitě neodpovídá, ale
může nás z hlediska vlastní kreativity oslovit).
Horizontální a vertikální perspektivu můžeme libovolně upravit pomocí
táhel na dolní a pravé straně. Kliknutím na panorama levým tlačítkem
myši a současným tahem ve směru nahoru či dolů regulujeme rovinu
horizontu. Naopak pravým tlačítkem měníme náklon horizontu ve směru
pohybu. PTGui je skutečně mocný nástroj, pomocí něhož můžeme pohybovat
například i s dílčími fotografiemi panoramatu, nastavovat ořez
výsledné fotografie či provádět další a další korekce.
Jakmile jsme s tvarem a sesazením panoramatu spokojeni, je nutné
přistoupit k poslednímu kroku práce v PTGui. A tím je vytvoření
samotného panoramatu, které budeme následně upravovat ve
Photoshopu. Klikneme tedy na „Create Panorama“, čímž se
dostaneme do nového okna, v němž budeme volit parametry výsledné složené
fotografie. I zde nabízí PTGui množství nastavení, kterými lze výslednou
podobu fotografie ovlivnit. V první řadě si můžeme vybrat mezi metodou HDR
či exposure fusion (pokud se někdo neorientuje v rozdílech, pak doporučuji
pasáž z tohoto článku). Dále si
můžeme vybrat, zda chceme sesadit jen výsledné panorama z expozičních
řad či výsledné panorama i s dílčími expozičními panoramaty anebo
dokonce i s jednotlivými fotografiemi sesazenými podle výsledného
panoramatu. Já osobně nejvíce preferuji sesazení výsledného panoramatu
včetně dílčích, tedy zaškrtávám Exposure Fused Panorama a Blend Planes.
Také si nastavíme bitovou hloubku a kompresi. O hloubce jsme se již bavili,
tedy 16bitů a já osobně preferuji nastavení bez komprese. Nakonec nám
stačí zvolit výstupní formát. Je na každém z nás, jaký formát
zvolíme, každopádně by to měl být takový, který podporuje vrstvy, neboť
s nimi budeme dále ve Photoshopu pracovat. Pak už stačí jen kliknout na
Create Panorama a počkat, až nám PTGui sesadí
výsledek.
Jak jsem uvedl, PTGui je skutečně velmi užitečný nástroj, který za
nás dokáže mnohé. Je určitě vhodné se s tímto programem podrobněji
seznámit a vyzkoušet jeho funkce. Přesto je to pouze software pracující
podle určitých algoritmů, které se však ne vždy dokáží trefit do
našeho záměru. Proto je prakticky vždy nutné výsledné panorama dále
upravovat v některém z grafických editorů.
O úpravách složených velkoformátových fotografií, o práci
s vrstvami, převodech do barevných profilů a dalších korekcích až po
zmenšení a prezentaci na webu bude pojednávat další článek.